Czym jest Publicznie dostępny wykaz danych (PDWD)
Wiele instytucji publicznych tworzy, zmienia i publikuje dokumenty, które zawierają informacje o środowisku naturalnym i jego ochronie. Dane o dokumentach zawierających informacje o środowisku, objętych ustawowym obowiązkiem opisywania i rejestrowania, instytucje powinny udostępniać za pomocą tzw. publicznie dostępnych wykazów danych, w skrócie PDWD. Wykaz taki stanowi zbiór kart informacyjnych, z których każda opisuje pojedynczy dokument, jego miejsce przechowywania oraz odniesienie do dokumentów z nim powiązanych.
Kliknij, aby zobaczyć infografikę o działaniu publicznie dostępnych wykazów danych
Podstawa prawna
Prowadzenie wykazów przez jednostki administracji to obowiązek wynikający z przepisów prawa. Poniżej zamieściliśmy link do ustawy, z której wynika taki obowiązek. Rozporządzenie natomiast opisuje jakie informacje należy w takim wykazie publikować.
- ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie
Wytyczne
W celu wsparcia władz publicznych w procesie przygotowywania i publikowania kart informacyjnych w PDWD, Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało wytyczne, które stanowią zbiór wskazówek wynikających z analizy przepisów, orzecznictwa i literatury przedmiotu. Materiał składa się z części opisowej oraz tabelarycznej. Część opisowa to omówienie podstaw prawnych i praktycznych zagadnień związanych z udostępnianiem informacji o środowisku w PDWD. W tabeli ujęto konkretne rodzaje dokumentów wymagających przygotowania kart informacyjnych, wraz ze wskazaniem władz publicznych właściwych do ich przygotowania i opublikowania w PDWD.
Wytyczne w zakresie prowadzenia publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach (link)
Kto powinien prowadzić wykaz?
Każda instytucja, która jest w posiadaniu lub w której powstają dokumenty objęte ustawowym obowiązkiem opisywania i rejestrowania jest zobowiązana do prowadzenia takiego wykazu. Od grudnia 2006 r. jednostki prowadzące wykaz mają obowiązek udostępniania go na swojej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
Wzory kart informacyjnych
Wzory kart określono w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie. Karty opisują m.in. takie dokumenty jak koncesje, pozwolenia czy decyzje administracyjne.
Bezpłatna aplikacja Wykaz
Ministerstwo utrzymuje, administruje i nieodpłatnie udostępnia organom administracji (poprzez Internet) aplikację Wykaz do samodzielnego prowadzenia PDWD. Z narzędzia, które oferujemy korzysta już ponad 1500 urzędów. Dostęp do aplikacji jest możliwy bezpośrednio z Internetu lub za pośrednictwem Ekoportalu. Do kart jednostek prowadzących wykaz za pomocą aplikacji, można również dotrzeć poprzez przeglądarkę map "Ekomapa" (klikając w obszar danej gminy, powiatu, województwa). Wykazy dla jednostek nie korzystających z aplikacji można znaleźć jedynie na ich stronach BIP.
W przypadku pytań dotyczących aplikacji prosimy o kontakt mailowy z administratorem.