Dostęp do informacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Wnioski o informację o środowisku można składać osobiście w kancelarii ogólnej ministerstwa, wysyłać pisemnie pocztą lub kierować mailem. Wnioski są rozpatrywane w ten sam sposób, niezależnie od formy, w której zostały złożone.
Co się dzieje z wnioskiem po złożeniu do ministerstwa?
- Państwa wniosek otrzymuje unikalny numer, który od tej pory będzie umieszczany na korespondencji
- następnie wniosek zostaje przekazany do właściwego departamentu ministerstwa i zostaje przypisany jednemu z pracowników
Kto zajmuje się wnioskiem?
- sprawy z zakresu informacji geologicznej trafiają do Wydziału ds. Informacji Geologicznej w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych
- pozostałe wnioski trafiają do Wydziału Udostępniania Informacji o Środowisku w Departamencie Instrumentów Środowiskowych
Jak wygląda załatwianie mojej sprawy?
- najpierw trzeba ustalić, czy poszukiwana informacja jest gotowa do udostępnienia, czy wymaga przygotowania - gotową informację uzyskacie Państwo od ręki, na informację wymagającą przygotowania trzeba będzie poczekać
- to ważne kto jest w posiadaniu informacji - często zdarza się, że szukane informacje nie są gromadzone w jednym miejscu i potrzeba więcej czasu by je zebrać - trzeba wtedy poprosić o brakujące dane inny departament
- jeśli nie mamy szukanej informacji, ale wiemy kto ją ma, przekażemy Państwa wniosek do właściwej instytucji, a Państwo zostaniecie o tym poinformowani
- jeśli nie mamy szukanej informacji i nie mamy wiedzy, gdzie może być gromadzona, zwrócimy wniosek i poinformujemy o tym - takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko
- kiedy zgromadzimy już komplet dostępnych informacji, trzeba je dostosować do formy określonej we wniosku, czasami może się to wiązać z opłatą
- przed udostępnieniem wnioskowana informacja będzie jeszcze sprawdzona pod kątem ograniczeń jej udostępniania (przejdź do zakładki Ekoportalu opisującej ograniczenia udostępniania informacji)
W jaki sposób otrzymam informację?
- jeśli informacja została wyszukana i skompletowania, zostanie Państwu przekazana we wnioskowanej formie (np. elektronicznie na nośniku, wysłana pocztą etc.)
- jeśli nie posiadamy technicznych możliwości przygotowania informacji we wnioskowanej formie, skontaktujemy się z Państwem, aby uzgodnić inną akceptowalną formę
- jeśli nie możemy udostępnić informacji z powodu istniejących ograniczeń dostępu, uzyskacie Państwo decyzję odmowną z odpowiednim uzasadnieniem - czasem decyzja może dotyczyć całości informacji, a czasem jedynie części
Otrzymałem decyzję odmowną - co dalej?
Jeśli otrzymaliście Państwo decyzję odmowną, to nadal można próbować uzyskać wnioskowaną informację. W treści takiej decyzji poinformujemy, w jaki sposób można się od niej odwołać. Procedura odwoławcza opisana została w Kodeksie postępowania administracyjnego.